När det känns som allt har brustit

När det känns som allt har brustit
Jag håller föredrag om arbetet kring mässan och/eller hur man kan förbereda en mässa. Det finns en handledning för den som vill ha hjälp.
Se också Föredrag och boken – Skilsmässa – ritualer vid separation


Ur mässan:
Vittnesmålen läses växelvis av två män och två kvinnor:Som en blixt från klar himmel. Allt har brustit. Gått sönder i tusen vassa skärvor. Du bara sa det en kväll. ”Nu går jag, står inte ut längre”. Chocken. Du gick rakt till en annan. Hos mig gapar halva sängen tom och kall.
Vi hade långsamt glidit isär. Nästan omärkligt. På väg åt motsatt håll. In i två skilda världar. På olika platser i världen. Hur kunde det bli så? Vi som var det perfekta paret. Vi skulle ju
leva med varandra hela livet.

Symbolvandring:
Jord – gör en bild av din känsla i lera, händerna kan ibland uttrycka det som inte finns ord för
Eld – tag två lappar, skriv något fint till dig själv på den ena, behåll den. Skriv något du vill lämna ifrån dig på den andra, den kan du bränna på gården utanför.
Luft – ge rörelse år din erfarenhet. Du kan riva sönder lakan och spika
Vatten – begrundan och eftertanke. Tänd värmeljus på det mörka vattnet och det klara.
Vid nattvarden, brödbrytelse i de fyra väderstrecken, en brödbrytelsebön
Vi bryter detta bröd för den övergivenhet och ödslighet
som likt slukande skuggor nafsar oss i hälarna,
som ett tecken på att vi inte är ensamma utan
att det finns en gudomlig omslutande kärlek.

Avslutning, välsignelse
Må du vara välsignad och helad
Lev ditt eget liv och inte någon annans.
Res dig upp och gå den väg som är din
och ingen annans
En stråle belyser just din väg
Även i midnattsmörkret.
Lär dig läsa tecknen.
Välsignad är din längtan
Välsignad är både din tillit och rädsla.
Välsignad är din självrespekt.
Välsignad är din väg.


Reaktioner från deltagare i mässan:

”Jag gick först till jorden och leran och jag visste precis vad jag skulle göra. Jag skulle göra det där tunga locket som jag kände att jag hade över magen. Men redan när jag började forma locket i lera utvecklade det sig ett steg vidare. Bilden uppstod där. Locket började spricka i kanterna direkt och jag tänkte: nämen, det är inte det otäcka ogenomträngliga locket längre.”

Jenny om stationen för jord i boken Skilsmässa ritualer vid separation

Såhär säger några andra:

”Åh, vilka möjligheter det finns att ta hand om människors känslor. Här finns ett tilltal i vår tid. Jag blev så glad, att någon bryr sig! Många kom, som aldrig går i kyrkan annars. Behovet är så stort. Viktigt att förstå processerna och vägarna till det djupa helandet.”

”Skönt med de fyra elementen och väderstrecken. Att någon säger Nord Syd Öst och Väst. Eller Jord Luft Eld och Vatten. En orientering i tillvaron när man är fullständigt vilsen. ”

”Rösterna var så nakna. Det var skönt att höra så mycket plåga uttryckas så tydligt, det berörde mig. Vi bär den inombords. Sällsynt att man hjälper människor att öppna sig på ett innersta plan. Nu blev det brustna omslutet av något mycket djupare.”

”I samtalsgruppen efteråt kände man hungern efter att få berätta. Hur starkt det blir när man släpper masken och börjar prata. Alla känslor som väller upp. Med tanke på att vi inte kände varandra innan var det uppriktigt i gruppen. Man får påfyllning, känslan att jag inte är ensam, att vi alla bär smärtsamma sår”

Att läsa:

C-uppsats som handlar om mässan ”När det känns som allt har brustit”
”Riten som kyrkan g(l)ömde” – En undersökning om riten och dess betydelse vid separation.

Thore Rosenberg – thore.rosenberg@gmail.com

Press:

Stig Larsson i tidningen City – 2011

Som PDF:http://ingelabendt.se/wp-content/uploads/skilsmassa.pdf~1,6Mb, (Bild ej text.)

Uppsala Nya tidning/ Catarina Baldo
”Gruntanken är enkel, men effektiv: Att få uttrycka det hemskaste är faktiskt läkande.
Det står en kruka i fönstret i Ingela Bendts arbetsrum.
– Den vi använder i separationsmässan är lite större, säger hon och klappar krukans klassiska kurva. Den måste synas i det stora kyrkorummet. Hon låter saklig och ”matter of fact”.
Men riten hon hittat på talar ett helt annat språk, ett som berör oss på djupet, bortom alla ord: Symbolspråket.
– Det fungerar därför att kroppen är med, förklarar hon. Man kommer ner på ett annat plan när händerna gör saker, när man rör sig i rummet. …
Att tända ljus i en bassäng med svart vatten är att – rent konkret – släppa in ljus i svärtan, också inom oss själva. Att bränna en lapp där vi skrivit ner vad vi vill bli av med ger – alldeles påtagligt – en upplevelse av lättnad.
Pang! När krukan släpps i kyrkogolvet och går i bitar blir allt så tydligt. Något har gått sönder. Det går inte att laga mer.
Hela mässan tar omkring en timme. Men under den timmen går deltagarna igenom de flesta känslor man kan känna i en separation. Vrede, skuld, smärta, sorg, skam, övergivenhet – och hur går det med barnen?
– Meningen är att alla ska känna igen sig. Under mässans gång samlar vi sedan upp alla dessa känslor – i gemenskap. Som en läkeprocess. Så fungerar riten: helande
… här en form, byggd på några enkla, ursprungliga principer: de fyra väderstrecken och de fyra elementen. Plus den bärande iden: från mörker till ljus.